diumenge, 5 de juny del 2016

PRÀCTICA 2: GÉNERE DRAMÀTIC

  Com bé vam exposar en el glossari, el gènere dramàtic és quan es conta una història directament, sense narrador i l'argument es desenrotlla a través dels diàlegs dels personatges. Cal tindre en compte que les obres teatrals estan escrites per a ser representades en un escenari, davant d'un gran nombre de persones (caràcter públic) . Trobem com a subgèneres la tragèdia, la comèdia, la tragicomèdia, el sainet, la farsa, l'acte sacramental i com a subgèneres musicals l'òpera i la sarsuela. D'altra banda, cal tindre en compte que el teatre és un gènere idoni per a treballar la literatura en l'aula, perquè implica mobilitat i portar a la pràctica el text escrit. El teatre és una forma òptima d'aprenentatge sobretot per als xiquets i les xiquetes de l'últim cicle de primària (cinquè i sisè de primària) , perquè tenen una major capacitat de comprensió, un millor desenvolupament de la competència lectora, i a més, una gran capacitat de memorització (per als diàlegs dels personatges) . Dins dels subgèneres dramàtics els que es poden treballar en l'aula amb major facilitat són el drama, la comèdia i la tragicomèdia perquè són més senzills (associen comèdia amb felicitat i tragèdia amb tristesa) . Els xiquets i xiquetes solen adaptar-se millor ja que per mitjà del teatre també reben una educació emocional, i per a ells és més assequible representar una obra sabent el tipus d'emocions que requerix.

  D'altra banda, és important destacar la utilitat didàctica del gènere teatral, és a dir, els beneficis de treballar el teatre en l'aula (com ajuda al desenvolupament del xiquet, en quins aspectes etc...) :" 1. Permet una formació integral de l'alumnat, ajuda a què els xiquets i les xiquetes puguen treballar tot tipus d'aspectes en l'escola (artístics, físics, psicològics, intel·lectuals etc..) . L'alumnat per mitjà de la pràctica teatral està aprenent a desenrotllar altres qualitats que dins de l'escola tradicional, on no hi ha participació de l'alumnat, no treballaria. 2. Si ho analitzem des de l'aspecte psicològic, fomenta la confiança en un mateix i per tant, l'autoestima. Si el xiquet aprén a autogestionar-se i observa que pot fer les coses només, el dia de demà serà una persona independent. A més, en el camp emocional aprenen a empatitzar amb els altres perquè han d'adquirir diferents rols en cada obra. 3. Treballen l'expressió corporal. Esta idea també és important perquè aprenen a conéixer el seu cos i la seua ment des de jóvens ja que ambdós estan correlacionats. Quan els xiquets es convertisquen en adults tindran una major facilitat per a regular les seues emocions (com els músics o esportistes) . 4. Ajuda al desenrotllament locomotor (sobretot als xiquets dels primers cicles de primària) i al desenrotllament del pensament simbòlic. 

   La idea és que cada curs estructure d'una forma determinada l'aprenentatge del gènere dramàtic. La forma de fer-ho es desenvoluparà entorn del projecte final, que serà la representació d'una obra de teatre. Tots els cursos de primària participaran en esta obra i cada un tindrà un paper específic depenent del que hagen treballat en classe.

  Cal afegir que tots els cursos rebran una explicació teòrica sobre el gènere dramàtic i els subgèneres de què s'està format. L'estructura de les activitats serà la següent: 


   En primer lloc, els cursos de tercer i quart seran els encarregats de treballar el camp de la creativitat. Ho faran per mitjà d'una pluja d'idees (en el cas de quart) , pensaran i debatran quin subgènere volen usar, la temàtica de l'obra, l'estructura i el títol d'esta. Els de pensaran els personatges de l'obra, . D'altra banda, quint i sext s'encarregaran de la producció, d'escriure l'obra de teatre. Junts, hauran de redactar els diàlegs o monòlegs tenint en compte les idees inicials plantejades pels seus companys de cursos inferiors (treballaran la creativitat, capacitat escrita, lògica i de síntesi). Finalment, els alumnes de primer i segon seran els encarregats de representar l'obra teatral. Ací, treballaran la competència lectora, la capacitat escrita, la capacitat de memorització i la capacitat d'expressió corporal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada