“La educació literària (educació en i per a la lectura literària) és la preparació
per a saber participar amb efectivitat en el procés de recepció i d’actualització
interpretativa del discurs literari, tenint en compte que: a) la literatura és
un conjunt de produccions
artístiques que es defineixen
per convencionalismes estétic-culturals i que, en ocasions és un reflex de la
historia del grup cultural; b) les produccions literàries també es defineixen
per la presència acumulada de determinats (encara que no sempre exclusius ni
específics) usos i recursos d’expressió propis del sistema lingüístic i per la
seua organització segons les estructures dels gèneres; i c) el procés de percepció
del significat d’un text literari no és una actividad espontània, ni el
significat és el resultat automàtic d’una lectura de tarannà denotatiu” (Mendoza Fillola, 2008).
No és el mateix que la literatura en sí. Mentre que la literatura és centra
en parlar sobre autors i obres amb les seues característiques concretes, la
educació literària fa referència als coneixements necessaris per assolir les
habilitats pròpies per al correcte desenvolupament de la comprensió
lectora i una progressiva destresa per
la competent utilització dels textos literaris. Està orientada a que
l’estudiant puga reconèixer i apreciar de manera explícita els valors d’una
obra literària, de manera completa i personal, subjectiva i crítica.
Busca convidar al lector a la experiència literària mitjançant la
investigació i els descobriments, d’altres èpoques i el seu corresponent món de
les lletres, i que explore tant la seua
pròpia relació personal com amb la resta del món. No obstant, és molt difícil
per a algú sense experiència dur a terme tot aquest procés, però per això
existeixen establiments d’àmbit públic com biblioteques, llibreries, i també
plataformes digitals, què amplien aquest món i guien a l’interessat en el
constant flux de literatura a nivell global.
Tot aquest procés du un aprenentatge implícit sobre investigació, història,
absolutament tots els camps del saber tant concrets com generals, temàtiques
diferenciades i tipus de llibres i estils, dels diferents mètodes utilitzats
tant clàssics com novedosos.
El mestre és l’encarregat de ensenyar-li-la als alumnes, mitjançant es
corresponents metodologies com les diferents matèries, però pel contrari que la
majoria de la resta, la literatura és abstracta, i la educació literària ha de
donar-se en un sentit crític que capacit al lector per a saber vore tot el que
implica. Aquesta es dona mitjançant la lectura i la producció dels textos
literaris amb els seus corresponents components (Colomer, 1991):
Saber llegir literari
àComportament lector (construcció del sentit)
àComportament lingüístic (adequació al text escrit)
-Apropiar-se del text mitjançant activitats de: contacte amb el text,
iniciació a la lectura, formació d’hàbits lectors i ampliació de formes de
lectura.
-Aprendre a comprendre utilitzant un
itinerari de lectures comprensible, la relació amb els coneixements previs del
lector i la seua contextualització literària i cultural, la aplicació dels
mecanismes lectors i la experimentació de la pluralitat.
-Distingir el text literari i les seues formes d’organització a través del
contrast entre els textos diversos i els literaris.
-Conèixer el seus trets específics, un aprenentatge d’una selecció adequada
de coneixements sobre la construcció literària.
-Integració del registre literari amb els diversos usos lingüístics.
-Construcció del coneixement per part de l’alumne. Interacció educativa i
prioritat de la comprensió.
-Ampliació del cos, de la matèria literària.
-Diversitat en els eixos continguts com la programació per gèneres, les
tècniques, etc.
-Amplia interrelació entre la recepció literària i l’expressió
escrita.
MENDOZA FILLOLA, A. (2008) “La
educación literaria: bases para la formación de la competencia lecto-literaria”.
Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
COLOMER, TERESA (1991) “De la
enseñanza de la literatura a la
educación literaria”. Escola Universtaria de Mestres “Sant Cugat”,
Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada