Sobre la literatura juvenil
podria parlar-se de manera breu assenyalant que no és més que la literatura
mateixa adreçada a un públic jove. També es podrien escriure diversos toms
descrivint-ne les característiques que ha de reunir-se per pertànyer al
col·lectiu jove: és una actitud envers la vida o únicament un lapse de temps en
què inevitablement s’hi pertany al conjunt juvenil. I altres tants volums
(segurament uns quants més) dedicats a què és la literatura, qüestió que conduïx
inevitablement a preguntar-se què és l’art i conseqüentment a omplir més i més
volums per tal de copsar-ne el significat. A nosaltres ens pertoca l’opció
intermèdia: analitzar sense aprofundir-ne en excés la condició que ha de
complir-se perquè podem atribuir-li la condició de literatura juvenil,
facilitant així la feina a bibliotecaris, mestres i mares i pares.
No aprofundirem sobre el concepte
de literatura ni d’art car, com ja hem assenyalat no és l’objectiu d’aquest
assaig, ni sobre el que significa ser jove, entre altres motius, per l’absurd
que suposa. Reflexionarem sobre el lector model, concepte que partix de la
fusió dels dos focus anterior. El lector model és aquell personatge que té en
el cap l’autor a l’hora de crear la seua obra literària; de la mateixa manera
que no es parla igual a un infant que a un octogenari, tampoc n’és igual la
redacció adreçada a un o altre. Clar que llavors només ens referim al registre
–que també es modificarà en dirigir l’obra cap a un públic– però no
exclusivament. Entre altres trets que l’autor en rondinarà – de manera més o
menys conscient– mentre dure la gestació i redacció de l’escrit serà la
naturalesa del protagonista (molt probablement jove, ja que coincidix la
joventut –dels 14 als 18 per consens– en l’època on acaba d’assentar-se el jo,
prenent una gran rellevància). L’argument, per antonomàsia el llibre
d’aventures: manté la tensió mentre dura l’obra, ja que aquesta –la tensió– no
és més que l’aventura mateixa; no obstant, ha anat obrint-se la situació donant
pas a nous fils argumentals que han enriquit l’amalgama de què disposa l’autor
a l’hora de gestar la seua obra. Sobre el gènere, pot assenyalar-se que tindrà
millor acollida la narrativa que cap altre, ja que és més proper als joves
generalment. Podríem seguir definint els trets que fan d’un llibre més o menys
juvenil però per molt que tractem d’acotar-lo objectivament l’únic que arribem
a significar és quin aconseguiria captar l’atenció de més jove a colp de suma
de paradigmes i en última instància, quin es situaria al capdavant en la llista
de vendes. D’aquesta manera, l’anomenada literatura juvenil desperta també
molta controvèrsia, com és:
[...]Tals
característiques defineixen un tipus de literatura dirigida a un lector amb uns
interessos molt determinats, àmpliament estudiat per les editorials i,
sobretot, pel mateix autor. L'anàlisi dels trets psicològics de l'adolescència
és, així, el punt de partida per a la producció de textos que cerquen donar
respostes, en una edat d'incerteses i interrogants. Est és un dels principals
punts de crítica per als detractors d'aquest gènere: la presència d'uns trets
tan definits pot simplificar la creació literària, portant a desenvolupar, més
que un gènere, un mer estereotip literari, basat en fórmules comercials. (Ite.educacion.es,
2016).
En qualsevol cas, qualsevol acció
artística demana d’una llibertat absoluta de l’individu, essent difícilment
comprensible un art privat d’aquesta. Clar que el més preocupant de la situació
no és que existisquen escriptors destres que dediquen el seu talent a complir
els desitjos de les editorials, sinó que les víctimes d’aquest procés siguen
els més febles de la societat com ocorre al cas de la literatura juvenil i
infantil. Precisament per aqueix motiu cal seleccionar amb cautela els llibres
que ompliran els prestatges de la biblioteca de l’aula defugint de les goloses
ofertes de les editorials.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada