diumenge, 5 de juny del 2016

Com treballar els gèneres que combinen paraula i imatge en l’Educació Primària

El gènere en qüestió és, segurament, el més verge de tots, el que menys s’ha trepitjat i trastejat. És així fins al punt que molts no el consideren un gènere com a tal sino un suport diferent per expressar literatura. La definició es senzilla: es aquell fet literari on imatge i text tenen un pes similar. Trobem com a subgèneres el còmic, majoritàriament, i d’altres com l’àlbum il·lustrat. Per altra banda, és també un dels que més contempla l’alumne de primària com al lector model, és a dir, un dels gèneres amb major dedicació a la literatura juvenil. Altrament, aquest fet té una explicació senzilla. La concreció del gènere és per definició atractiu per al jove o infant que busca  –o almenys para atenció– a estímuls més immediats. Una primera lectura d’una imatge és més ràpida que una altra escrita. Simplement perquè la globalitat de l’obra, es capta en a penes uns segons mentre que cap narració, per breu que siga i amb comptades excepcions, es pot copsar tan breument. També les vinyetes (com al cas del còmic) son senzilles i no abunden les segones lectures ni complexitats més enllà de la primera significació relativa a la trama. Açò, juntament amb els texts marcadament breus, propícia un moviment i una immediatesa que agrada en edats joves.
                El fet que siga una espècie amb aquestes característiques lúdiques ens permet, a l’hora de treballar-lo, una predisposició millor per part de l’alumnat. A més, que combine imatge i text, així com que els fets s’hi succeisquen amb relativa rapidesa, fa del gènere possiblement l’òptim per treballar-se en primària. Perquè té moltes vessants i això el fa plàstic, de manera que l’alumne pot encarar-lo o aprofitar-ne la part que més li interesse i suposa també que tota l’aula en traurà rèdit.
                La qualitat artística, on podríem inserir qualsevol concreció literària, podria dividir-se en una fase d’absorció (en què hom és submergeix en el gènere artístic que s’escaiga, en jutja –de manera més o menys conscient–, i construeix significacions pròpies) i una creativa (on partint de l’anterior s’aplica la significació adquirida en la fase prèvia a la matèria sensible en millors o pitjors resultats). D’aquesta manera, dividirem les dues activitats atenent a les fases descrites a fi de reproduir el procés natural. Primerament es seleccionarà un llibre que pertanya al gènere, en primer cicle un àlbum il·lustrat i en segon i tercer un còmic. Es procedirà a la lectura (pot fer-se’n part a classe) acompanyada d’una tertúlia literària on el mestre ha d’intentar conduir la mateixa per les característiques pròpies del gènere (relació entre text i il·lustració, tractar d’aprofundir en la lectura de la imatge, aprofundir en caràcter del personatge, etc). Posteriorment, per grups en els dos primers cicles i individual al tercer, es passarà a la fase creativa on s’hi haurà d’inventar una obra homòloga a la treballada a classe. Si es considera adient (el qual dependrà de com hagen funcionat les activitats, el cicle, la naturalesa dels alumnes i l’aula i un llarg etcètera) pot prestar-se un ajut en el fil argumental, donant-hi opcions de personatges, lloc on es desenvolupen els fets..., però tractant de no tancar la història.

                Cal apuntar finalment la importància de treballar el gènere. En la societat actual la imatge te una gran importància. Els anuncis no són altra cosa que un contingut audiovisual amb una intenció controvertida al darrera. Prendre consciència, saber llegir les imatges amb els missatges que acompanyes pren molta importància a la societat de la informació.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada