diumenge, 5 de juny del 2016

Com treballar la poesia en l'Educació Primària


La poesia prové del gènere líric, és a dir, tal i com em fet referència prèviament en l’apartat de “definicions”, del “Gènere literari al qual pertanyen les obres en què el  poeta expressa els seus sentiments i les seves íntimes conviccions.” (Usuaris-tinet.cat, 2016).

La poesia es caracteritza per poder ser representada en prosa o en vers. Si és en vers, el poema fa ús d’una sèrie de característiques com poden ser les estrofes i el ritme. Aquest tipus de característiques formen part de la mètrica, on els poetes apliquen els seus recursos literaris i estilístics. Els subgèneres que formen part de la poesia són la oda, l’elegia, l’ègloga, la sàtira i la cançó. Dintre d’aquests, tenint en compte que la poesia és un tema que es comença a tractar a l’aula gairebé tard en una edat relativament avançada (degut a la seua dificultat per la ritma i els recursos que s’empren), els subgèneres més idonis per ser utilitzats en l’educació literària en l’etapa de primària són les cançons senzilles i fàcils d’entendre i alguna oda per transmetre algun sentiment profund ja siga d’alegria, de tristesa, ira...

Tal i com diuen una sèrie de poetes en un article de El País, la poesia és “luchar contra el olvido; intensificar la conciencia, buscar más allà de las palabras; encontrarse con la parte más espiritual del ser humano...” (Huerta, 2012). Aquestes aportacions fan referència a la poesia en general. Dintre de l’aula, la poesia contribueix a la diversitat creativa al qüestionar de forma sempre renovada la manera en la que utilitzem les paraules i les coses, les nostres formes de percebre i interpretar la realitat i com a docents, considerem que la poesia és tan important que deu ocupar un lloc important en les aules i té que estar present en el nostre treball educatiu. A més, des de sempre s’ha vist la poesia com una ferramenta, com un recurs que ens ajuda per a motivar als alumnes davant una temàtica concreta. Per exemple: tractar poesies que tenen que veure amb els mitjans de transport quan els estem tractant en l’aula. També cal dir que, gràcies als poemes, aquests ens permeten apropar-nos a l’entorn a través dels versos més bàsics en els primers anys d’escolarització, ens donarà peu a educar la sensibilitat i el gust estètic dels alumnes, enriqueix la capacitat de l’ús del llenguatge i també permet imaginar realitats diferents d’aquelles a les que estan acostumats a viure i plasmar el nostre interior en paraules en la mesura en que deixa expressar als xiquets els seus sentiments, les seues emocions o les seues vivències.

Normalment, en una classe de Literatura, les activitats relacionades bàsicament amb donar informació, són les que predominen encara hui en dia en l’aula. Davant aquestes, es deuria donar prioritat a les activitats relacionades realment amb la formació literària per facilitar als alumnes la comprensió de les característiques peculiars de la comunicació literària i per despertar en ells el gust per la lectura. Aquest tipus d’activitats, a diferència de les més tradicional, busquen apropar els textos literaris a l’alumne desvelant el seu sentit de manera compartida (tertúlies dialògiques) afavorint les feines de recreació o recontextualització dels mateixos, i impulsant la creativitat i l’expressió dels sentiments. En aquestes feines, les TIC poden oferir una ajuda important perquè, a més de multiplicar les possibilitats d’expressar-se individualment de manera literària i de parlar de Literatura amb altres lectors (blogs, reds socials...), permeten la transformació dels textos en nous textos multimodals (vídeos, podcast...) donant llibertat a la seua creativitat i a l’originalitat.

Finalment, mencionar que, a l’hora de treballar la poesia en l’aula es pot fer de moltes maneres. Des de ben menuts es deuria de tractar aquest àmbit de la literatura a classe. Podriem crear un taller de poesia en el qual tot el centre es veguera involucrat. Aquest estaria compost, per una banda, d’una activitat que requeriria tot un any per realitzar-la i, per altra, d’una activitat que es portaria a terme el dia del taller de poesia del centre. Els més menuts del centre (primer cicle) començarien aprenent a llegir poemes senzills i a escriure’ls durant el curs i, el dia del taller, exposarien els poemes que més els haurien agradat davant de tota l’escola. El segon cicle ja començarien a aprendre a composar poemes amb ajuda dels mestres i el dia del taller agafarien poemes ja existents i canviarien la última paraula de cada vers per una inventada pels alumnes (utilitzant la paraula que troben més adient per a cada vers). Finalment, en l’últim cicle, els alumnes ja podrien escriure poemes completament sols, començant a donar-li importància a la rima. Aquests seran els que, el dia del taller, haurien d’inventar cada u un poema on cada estrofa començarà per la inicial del seu nom i cognoms.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada