dilluns, 28 de març del 2016

Competència lectora

Fa uns anys s'emprava el concepte de compressió lectora per a designar aquells alumnes que presentaven unes competències favorables dins del camp de la lectura. Més avant, els estudiosos de la llengua i l'Organització per a la Cooperació i el Desenrotllament Econòmic (OCDE) van decidir introduir un nou concepte més complet que comprenguera totes les habilitats i destreses que l'alumne desenrotlla per mitjà de l'acte de la lectura: este seria la competència lectora.


Segons l'OCDE la competència lectora és "La capacitat individual per a comprendre, utilitzar i analitzar textos escrits a fi d'aconseguir els seus objectius personals, desenrotllar els seus coneixements, possibilitats i participar plenament en la societat". Personalment, considere que la definició que empra l'OCDE és molt encertada, ja que la competència lectora comprén molts aspectes que en un futur seran fonamentals per al desenrotllament de l'individu. La diferència entre comprensió i competència lectora és que la primera es troba immersa en la segona, ja que la comprensió és el procés en què el lector desenrotlla la capacitat de relacionar idees que ha llegit prèviament amb idees que llegirà posteriorment en el text. Hi ha una relació recíproca entre ambdós processos, ja que perquè un alumne tinga una bona competència, primer ha de tindre una bona comprensió, és a dir, ha de saber relacionar les idees i entendre què és el que desitja transmetre.



La competència lectora, a l'igual, que la comprensió lectora s'ha d'entrenar en les escoles. Els mestres i mestres són els encarregats de treballar este aspecte i ho fan per mitjà de diferents activitats, com per exemple: resoldre preguntes sobre el text, desglossar entre tota la classe quines són les idees principals del text i quina busca transmetre l'autor, pluja d'idees sobre el significat del text, formular hipòtesi, associar conceptes a l'experiència pròpia de cada lector.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada