dimarts, 29 de març del 2016

Educació literària

“La educació literària (educació en i per a la lectura literària) és la preparació per a saber participar amb efectivitat en el procés de recepció i d’actualització interpretativa del discurs literari, tenint en compte que: a) la literatura és un conjunt de produccions artístiques que es defineixen per convencionalismes estétic-culturals i que, en ocasions és un reflex de la historia del grup cultural; b) les produccions literàries també es defineixen per la presència acumulada de determinats (encara que no sempre exclusius ni específics) usos i recursos d’expressió propis del sistema lingüístic i per la seua organització segons les estructures dels gèneres; i c) el procés de percepció del significat d’un text literari no és una actividad espontània, ni el significat és el resultat automàtic d’una lectura de tarannà denotatiu” (Mendoza Fillola, 2008).
No és el mateix que la literatura en sí. Mentre que la literatura és centra en parlar sobre autors i obres amb les seues característiques concretes, la educació literària fa referència als coneixements necessaris per assolir les habilitats pròpies per al correcte desenvolupament de la comprensió lectora  i una progressiva destresa per la competent utilització dels textos literaris. Està orientada a que l’estudiant puga reconèixer i apreciar de manera explícita els valors d’una obra literària, de manera completa i personal, subjectiva i crítica. 
Busca convidar al lector a la experiència literària mitjançant la investigació i els descobriments, d’altres èpoques i el seu corresponent món de les lletres, i que explore  tant la seua pròpia relació personal com amb la resta del món. No obstant, és molt difícil per a algú sense experiència dur a terme tot aquest procés, però per això existeixen establiments d’àmbit públic com biblioteques, llibreries, i també plataformes digitals, què amplien aquest món i guien a l’interessat en el constant flux de literatura a nivell global.
Tot aquest procés du un aprenentatge implícit sobre investigació, història, absolutament tots els camps del saber tant concrets com generals, temàtiques diferenciades i tipus de llibres i estils, dels diferents mètodes utilitzats tant clàssics com novedosos.
El mestre és l’encarregat de ensenyar-li-la als alumnes, mitjançant es corresponents metodologies com les diferents matèries, però pel contrari que la majoria de la resta, la literatura és abstracta, i la educació literària ha de donar-se en un sentit crític que capacit al lector per a saber vore tot el que implica. Aquesta es dona mitjançant la lectura i la producció dels textos literaris amb els seus corresponents components (Colomer, 1991):
Saber llegir literari
àComportament lector (construcció del sentit)
àComportament lingüístic (adequació al text escrit)
-Apropiar-se del text mitjançant activitats de: contacte amb el text, iniciació a la lectura, formació d’hàbits lectors i ampliació de formes de lectura.
-Aprendre a comprendre utilitzant  un itinerari de lectures comprensible, la relació amb els coneixements previs del lector i la seua contextualització literària i cultural, la aplicació dels mecanismes lectors i la experimentació de la pluralitat.
-Distingir el text literari i les seues formes d’organització a través del contrast entre els textos diversos i els literaris.
-Conèixer el seus trets específics, un aprenentatge d’una selecció adequada de coneixements sobre la construcció literària.
-Integració del registre literari amb els diversos usos lingüístics.
-Construcció del coneixement per part de l’alumne. Interacció educativa i prioritat de la comprensió.
-Ampliació del cos, de la matèria literària.
-Diversitat en els eixos continguts com la programació per gèneres, les tècniques, etc.
-Amplia interrelació entre la recepció literària i l’expressió escrita. 


MENDOZA FILLOLA, A. (2008) “La educación literaria: bases para la formación de la competencia lecto-literaria”. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

COLOMER, TERESA (1991) “De la enseñanza de la literatura a  la educación literaria”. Escola Universtaria de Mestres “Sant Cugat”, Barcelona.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada