dilluns, 28 de març del 2016

Competència literària

"La capacitat per a produir i interpretar textos literaris, tal capacitat suposa l'ocupació de la gramàtica de la llengua en què està escrit el text i l'ús de certes regles específiques de la gramàtica literària" (SMConectados, 2012).


Dins de la competència literària tenen gran importància la comprensió i la competència lectora, ja que perquè l'alumne adquirisca una bona competència literària ha d'haver treballat abans la competència lectora, la qual, l'ajudarà a crear el seu propi pensament sobre què llig, i així serà molt més senzill que este comprenga el llenguatge literari i els recursos que empren els autors per a transmetre uns missatges determinats als seus lectors. També, tindrà la capacitat de crear la seua pròpia forma d'entendre i expressar la literatura.



El paper del docent en la competència literària és fonamental, ja que són els encarregats de practicar i fomentar este fenomen en les escoles. Hi ha moltes formes de treballar la literatura en l'aula: completar títols d'històries conegudes a partir d'una llista de paraules possibles, associació entre les vinyetes d'un conte conegut amb els diàlegs, dramatització d'una història, reconstrucció d'un conte o una narració coneguda per via oral i escrita, elaborar diferents versions d'un conte o novel·la conegut, produir contes en l'aula escrits per alumnes, el recitat i la dramatització, reconstruir el títol d'una cançó a partir de les paraules que li componen, completar refranys a partir del primer vers, crear tallers literaris d'escriptura i experimentació amb tècniques i recursos literaris, activitats lúdiques i creatives sobre el text literari. Des que es va dur a terme la implantació d'alguns centres amb una metodologia d’educació alternativa a Espanya, molts docents van començar a investigar sobre nous mètodes per a treballar la competència literària de l'alumnat. Van arribar a la conclusió que els alumnes han de triar quin llibre desitgen llegir i justificar el perquè. Una de les grans fallades del sistema educatiu tradicional és obligar els xiquets i xiquetes a llegir llibres que no desitgen llegir i examinar-los sobre ells. Estes noves idees que va comportar l'educació alternativa van provocar que en les escoles es començaren a estudiar les cançons com a obres literàries, i així estudiar la literatura en l'aula per mitjà de la música. Considere que este mètode és positiu perquè s'unixen dues formes diferents d'entendre l'art, a fi d'obtindre un resultat, i és l'aprenentatge de la literatura. Els docents han d'enfocar la literatura com un element divertit, que ajuda al creixement personal i a desenrotllar aspectes com la creativitat, la comprensió lectora o l'escriptura. Aspectes que en un futur ajudaran als xiquets i les xiquetes a viure en societat.



L'objectiu de l'educació literària i la competència literària és la formació de lectors literaris, prioritzar el desenrotllament de l'hàbit lector, despertar el plaer de la lectura, el gaudi, el coneixement i el descobriment de l'estètica d'una àmplia gamma de textos, literatura com un instrument social amb una finalitat funcional, interpretar la realitat, creació d'hàbits de lectura en la infància i adolescència per a passar més tard a fer ús complex i reflexiu de la lectura, fomentar la producció de textos creatius per a l'alumne. La finalitat de qualsevol docent ha de ser que els alumnes i alumnes aprenguen el verdader significat de la literatura, ja que tots eixos autors que estudien al llarg de la seua etapa escolar i tots aquells llibres que han llegit, lligen i llegiran al llarg de la seua vida, tracten tot tipus de temes i situacions que es poden trobar hui o demà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada